Keinoäly parantaa asiakkaan elämänlaatua
HoviKoti hyödyntää teknologiaa kaikin mahdollisin tavoin osana tukeakseen laadukasta palveluamme. Hyödynnämme myös AI:ta (engl. Artificial Intelligence) eli suomalaisittain keinoälyä. Niinpä meiltä monesti kysytään, miten keinoäly on osa arkeamme ja miten se käytännössä hyödyttää asiakkaitamme.
Käytössämme on Gillien ratkaisu. On toki myönnettävä, että olemme vielä alkumetreillä AI:n mahdollisuuksien hyödyntämisessä, mutta tässä muutama arjen esimerkki keinoälystä hoivapalveluissamme: mittaamme kaikkien asiakkaidemme painon ja verenpaineen viikoittain. Tämän lisäksi asiakkailta, joilla on verenpaineongelmia, mitataan niitä useammin. Yksittäisten mittaustulosten muodostamaa trendiä on vaikea seurata, sillä ihmisen on vaikea havainnoida hitaasti muuttuvia tilanteita. Kun muutokset ovat pieniä, niitä ei helposti huomaa.
”Keinoäly toimii lahjomattoman kliinisesti ja pystyy nostamaan heikoistakin trendeistä hälytyksiä niitä havaitessaan”, kertoo Gillien toimitusjohtaja, Christian Lehtinen. Olemmekin Villa Ilossa jo kolmen asiakkaan osalta pystyneet reagoimaan verenpaineen vaihteluihin. Gillien hälytyksen jälkeen aloitettiin keskiarvoseuranta, jonka päätteeksi lääkäri päätti aloittaa verenpainelääkityksen. Asiakkaan terveystilanne on sittemmin saatu paremmin hallintaan.
Villa Ilon kokemuksia keinoäly-järjestelmästä
Eli Gillie-järjestelmä varmistaa ja nostaa palvelumme laatua osoittamalla sairaanhoitajillemme ne asiakkaat, joiden tilaan tulee kiinnittää erityistä huomiota. ”Gillie on mahdollistanut sen, että tieto nousee paremmin sairaanhoitajille ja osin vähentää painetta siitä, onko kaikki asiakkaat seurannan piirissä ja tulleet huomioiduksi”, toteaa Villa Ilon vastaava sairaanhoitaja Merja Heikkinen.
Tämä toimii myös toisinpäin. Gillie havaitsi, että diabetes-asiakkaamme säännölliset ruokailut, painonhallinta ja elämänrytmi oli parantanut verensokeriarvoja jo siinä määrin, että lääkärin ohjeistamana pystyimme lopettamaan hänen päivittäiset insuliinipistoksensa. Ilman keinoälyn tilanteeseen kohdentamaa huomiota ei tätä positiivista muutosta asiakkaan terveydentilassa olisi kenties huomattu yhtä nopeasti.
”Gillien avulla saamme myös räätälöityä palveluamme yhä täsmällisemmin asiakkaan tarpeisiin”, toteaa Villa Ilon toiminnanjohtaja Mira Nurminen. ”Voimme päivittää asiakaskohtaisesti kullekin henkilölle sopivat viitearvot, jotta järjestelmä osaa reagoida oikeisiin tilanteisiin eikä luo tarpeettomia hälytyksiä”, hän jatkaa.
Keinoäly ei korvaa hoitajaa mutta toimii hänen tukenaan. Siksi mielummin puhummekin tukiälystä keinoälyn sijaan. Kuten esimerkeistä nähdään, meillä se nostaa asiakkaidemme palvelun- ja elämänlaatua.
Jussi Peltonen
hallituksen puheenjohtaja